Wat is een shim?
De shim is een cruciaal onderdeel van de schokdemper. De schokdemper zorgt ervoor dat de oneffenheden van de weg worden opgevangen zodat de band altijd contact houdt met de weg en schokken zo min mogelijk worden doorgegeven aan de berijder.
De shims zitten als een stapel in de schokdemper als een soort klep om de dempingscurve van de schokdemper af te stellen. Met behulp van de shims kan een schokdemper harder of zachter worden afgesteld, zelfs verschillend op variërende snelheden.
Wilt u precies weten hoe een shim werkt, lees dan onderaan de pagina verder!
Dé specialist in Shims voor de motorsport
Doeko produceert al meer dan 35 jaar shims voor de marktleiders op het gebied van motorcross, rally, circuit- en wegraces. In 1986 zijn we begonnen met het produceren van shims voor WP-Suspension. Al snel kregen wij de reputatie dat we shims snel en met een zeer hoge kwaliteit konden produceren.
Nu leveren wij onze shims wereldwijd aan meer dan 40 verschillende producenten van schokdempers. Inmiddels is ons assortiment uitgebreid naar meer dan 600 soorten shims die u gemakkelijk online kunt bestellen.
ShockShim
U kunt shims bestellen via onze eigen webshop ShockShim. Geef de gewenste binnen- en buiten diameter op, voer de vereiste dikte in en bestel, bij een bestelling via de website worden de shims al binnen 15 werkdagen verzonden. Alle shims zijn gemaakt uit hoogwaardig verenbandstaal, wat zorgt voor een lange levensduur en een zeer goede corrosie bestendigheid.
De shims worden afgeteld en in gemarkeerde plastic zakjes geplaatst en vervolgens droog verpakt in gelabelde kartonnen doosjes. Een corrosie werend middel is niet noodzakelijk doordat het zeer roestvast staal is.
Hoogwaardig geproduceerd
Bij Doeko produceren we de shims. Met hoge precisie worden de shims gestanst op twee, 40-tons persen, met behulp van stempels die aan strenge toleranties voldoen. De stempels worden in huis gemaakt en continu gecontroleerd en onderhouden, zodat deze altijd in het micron bereik kunnen opereren. Met behulp van keramische stenen worden de shims ontbraamd en ontstaat een glad oppervlak. Dit proces verhoogt ook de druksterkte en verbetert daardoor de vermoeiingseigenschappen van de shims, wat resulteert in hoogwaardige producten.
Dit alles om u het (aller)beste resultaat te geven!
Verenbandstaal
Alleen het (aller)beste voor onze shims
Wij gebruiken het allerbeste precisiebandstaal wat verkrijgbaar is voor onze productie van hoogwaardige shims. Het bandstaal is gehard en getemperd voor wanneer de omgeving- en vermoeidheid omstandigheden extreem worden.
Het precisiebanstaal is een martensiet chroomstaal gelegeerd met molybdeen, dat een betere corrosieweerstand en een hogere corrosie-moeheidssterkte heeft dan conventioneel staal van het ASTM 420-type.
Shims van Doeko worden gekenmerkt door nauwe maattoleranties die een gecontroleerde fijn afstelling van de oliestroom en de dempingscurve mogelijk maken. Deze verbeterde mogelijkheid om de demper fijn af te stellen is een van de belangrijkste factoren met betrekking tot veiligheid en comfort.
Hoe functioneert een schokdemper?
Een schokdemper vangt de oneffenheden van de weg op, van een drempel op lage snelheid tot de kuilen bij een off-road race. Door het veren van een schokdemper is het comfortabeler voor de bestuurder en zorgt het ervoor dat het wiel altijd contact houdt met de weg, waardoor het voertuig beter bestuurbaar blijft. De klappen die de schokdemper krijgt worden gedempt door het verplaatsen van een vloeistof van de ene naar de andere kamer. Wanneer je de verplaatsing makkelijker maakt door een grotere opening wordt de demping zachter, andersom wordt die harder.
Wat doet een shim?
De shims zorgen ervoor dat de opening opengaat onder een vanaf bepaalde druk. De shims moeten openbuigen om de vloeistof door te kunnen laten. Een dikke shim zal moeilijker openbuigen dan een dunne. Door het opstapelen van (verschillende maten) shims kun je de karakteristieken wijzigen. Door bijvoorbeeld verschillende diameters shims op elkaar te stapelen in een piramidevorm (progressief kleiner) kun je de benodigde kracht per snelheid lineair laten verlopen. Het is ook mogelijk om meer of minder shims te stapelen, bij veel shims zal de benodigde kracht om in te veren toenemen waardoor er een stijvere vering zal zijn. Als de vering dan nog niet stijf genoeg is kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen om dikkere shims te plaatsen.